EVLİLİK KADER MİDİR ? / Zübeyde Meryem Şakar
Bismihi , Subhanehu !
Bir sohbette, vaazda, toplantıda
özellikle yeni evlenecekler ve bekarlar varsa; Evlilik kader midir, evleneceğim
insanı ben mi seçerim ALLAH Teala mı seçmiştir, dua ile evleneceğim insanı
değiştirebilir miyim ? sorularını duymak kaçınılmazdır.
Konumuzun daha iyi anlaşılabilmesi için öncelikle
kaderin ne olduğunu doğru anlamak gerekir ; Kader Allah Teala’nın kainatta tüm
olmuş ve olacakları ve ademoğlunun ne yapıp yapmayacağını ezeli ilmi ile
bilmesidir. Kader ALLAH Teala’nın (Külli irade) kulunun iradesini (cüz’i
irade ) silmesi, yok sayması değildir. Bir şeyi bilmek ile onun yapılması
veya meydana gelmesi aynı şey değildir.
İnsan kendi iradesi ile bir işi seçer ve Allah bu
fiili yaratır. Evlilik ve insanın evleneceği insanı seçmesi bir
tercihtir. Allah Teala’nın ezeli ilmi ile kulun kiminle evleneceğini
bilmesi kişinin tercihi üzerinde etkili değildir. Allah, ezeli
ilmi ile evlenecek kadın ve erkeğin, kendi cüz’i iradelerini kullanarak
birbirleriyle evlenmek isteyeceklerini biliyordu ve zamanı geldiğinde
onların bu arzularını külli iradesiyle yarattı ve böylece levh-i
mahfuza birbirleriyle evleneceklerini yazdı/kaydetti/ Bu yazma bizim bildiğimiz
manada olmayıp sadece ezel ve ebede sahibinin bileceği mahiyettedir.
Yani kaderlerinde “şunlar birbiriyle evlensin” değil,
“şunlar birbiriyle dünya zamanı içinde vakti geldiğine evlenecek” diye yazılmıştır/
kaydedilmiştir. Böyle bir yazı/ kayıt insanı zorlayıcı değildir. Örneğin
Rasulullah (sa) Kıyamete yakın çıkacak bir takım kıyamet alametlerini
söylemiştir. Bazılarının çıktığına şahit olduk ve olacağız. Demek ki
Efendimiz aleyhisselam bunlar olacak dedi diye bu hadiseler olmadı ve
olmayacak ; ezeli bir ilim sahibi bunların vakti geldiğinde olacaklarını
bildiğinden meydana geleceklerini haber verdi. Allah Teala kulunun
dünya hayatında ne yapacağını bilmemesi uluhiyetine yakışmaz ve böyle bir
varlık ilah olarak nitelenemez. O’nun ilmi ezeli ve ebedi bütün ilimleri
kapsar. Bu nedenle Allah’ın kişinin evleneceği insanı bilip kaderine onu
yazması onun uluhiyetinin delillerinden biridir.
İnsanlar 3 Sebeble evlenir ;
İnsanlar 3 Sebeble evlenir ;
1) Fıtrattan kaynaklanan sebepler
2) Dini sebebler (nefsin ve neslin ıslahı )
3) Toplumsal etkenler
Resulullah Efendimiz aleyhisselam’ın buyurduğu şu
hadisler bize evlilikte eş seçiminin öneminin ya da insanın
evleneceği kişiyi kendi iradesi ile belirlendiğinin en güzel ifadesidir.
"Kadın,
dört şeyi için nikah edilir; malı, soyu, güzelliği ve dini; sen dindar olanını
seç ki, evin bereket bulsun." (Buharî Nikah 15; Ebu Davud Nikah 2;) buyruğu ile Muhacir sahabilerden birisi
ensârdan bir kadınla evlenmek istediğinde Resûlullah’ın ona: “Evlenmek
istediğin kişiyi gör, çünkü ensârın gözlerinde bir şey (küçüklük ya da çakırlık)
vardır.” (Müslim Nikâh,74.) Ve “Biriniz bir kadına talip olursa, şayet imkân
bulabilirse hoşuna gidecek ve kendini kadınla evlenmeye çekecek taraflarına
baksın.” (Ebû Dâvûd, Nikâh, 19) hadisleri kişinin evlilikte iradesini kullandığının en güzel
kanıtıdır. Yoksa zaten Allah cc ezelde sana takdir etmiştir seçmene gerek yoktur derdi.
Demekki hem hasletlerine hem de evlenilecek bayana evlenme maksadı ile
belirli sınırlarda bakmanın caiziyeti
gösterir ki eş seçimi konusunda ilahi
bir zorlama yoktur. Burada mü’min
kullara evlilikte tercih sebebleri sunulmuştur. Bayan olsun erkek olsun kişi
tercih hakkını kullanır eğer kullanamasa idi o zaman “ Allah bu
kişiyi benim kaderime yazmış, kaçışı olmadı bu nedenle evlendim” diyebilirdi.
Evlilikte İlahi Takdirin Rolünün Olduğu Noktalar da
Vardır
Evliliklerde eşlerden birinin kötü olması veya boşanmaların olması insanların imtihanıdır. Boşanma gene de bir tercihtir yalnız bu noktaya getiren sebepler kişinin elinde olmayan şeylerden dolayı olmuşsa bu takdir-i ilahidir ve imtihandır.
"Ey iman edenler eşlerinizden ve çocuklarınızdan
size düşman olanlar da olur. Onlardan sakının. Ama siz affeder, kusurlarını
başlarına kakmaz ve suçlarını bağışlarsanız, bilin ki, Allah çok bağışlayan ve
çok esirgeyendir. Servetleriniz ve çocuklarınız birer imtihan vesilesidir.
Büyük mükafat ise Allah'ın katındadır."(Teğabün, 64/14-15 )
Başka bir imtihan da evlenmek isteyen birinin her
türlü şartları müsait olsa da evlenememesidir veya evlenmek istemeyen
birinin başkaları tarafından zorla evlendirilmesidir. Zorla evlendirilmiş
ve kendi iradesini kullanamamış birinin evliliği başkaları eli ile uğradığı bir
imtihandır ve takdir-i ilahidir. Aslında bütün evlilikler dünya
hayatının bir İmtihanıdır. Kimi evlilikler şükür isterken kimisi ise
sabır ister.
"Bilin ki dünya hayatı ancak bir oyun, bir
eğlence, bir süs, aranızda bir övünme, bir mal ve evlat çoğaltma
yarışıdır."(Kehf, 18/46)
"Eş, çocuk, mal ve komşu, insan için birer
imtihan vesileleridir. Oruç, namaz, sadaka (zekat), emri bi'l-ma'ruf ve
nehiy ani'l-münker, günahları örter; bağışlanmasına sebep olur.” ( Buhârî, Mevâkit , 4; Müslim, Fiten, 9; Tirmizî, Fîten, 71)
Evlenmek İstiyorum Ama Hep Bir Sorun Çıkıyor
Evlenmek isteyen ama
sürekli bir yerlerde sorun çıkıyor diyen kardeşlerimiz “ Bazen istenilen şey
hakta hayırlı olmayabilir. Zira Allah Teala “ …Veyed’u-l-insanu bi-şşerri
du’aehu bilḣayr, ve kane-l-insanu ‘acula. .. İnsan, hayra dua
ediyormuşçasına şerre de dua eder ve insan, pek acelecidir.(İsra , 11)
"Belki de sizin hoşlanmadığınız şey,
hakkınızda hayırlı olur; hoşlandığınız şey ise sizin için bir şer olur. Allah
bilir, siz bilmezsiniz."(Bakara, 216) buyurmaktadır.
İşte kulunun hayatının bütün noktalarında
ALLAHın rahmeti, merhameti ve adaleti devreye girer. Muhakkak ki bizi yaratan
bizim hayrımıza olan şeyi bizden daha çok bilir ve o istikamete yönlendirir.
Dünya hayatında bize olumsuz gibi gözüken şeyler ahretimizi imar eder. O
merhametiyle ya dünya ya ahirete ya da her ikisi için de en hayırlı olacak
kararı ve neticeyi bizlere nasip eder.
Dua Etsem Evleneceğim İnsan Değişir mi veya Dua Etsem
İstediğim İnsanla Evlenir Miyim ?
Kişinin evleneceği insan değişmez. Neden değişmez ? Çünkü
; Kişinin evleneceği insan ezelde bilinip kader planına sokulmuştur. Yani
Allah’ın olacağını bildiği bir şey ezelde kaydedilmiş ve zamanı geldiğinde
meydana gelecektir veya gelmiştir. “Keşke bununla evlenmeseydim de
şununla evlenseydim o zaman daha mutlu olurdum” demek kaderi tenkiddir.
Seçim sana aitti ve sen onu seçtiğin için Allah Teala da onu nasip etti. Bir
insan evlenmeden evvel bir çok aday ile görüşebilir . Bu kaderinde olan insanı
arayıştır. Doğru insandır, yanlış insandır bu kişinin kendisini alakadar eder.
Allah Teala’nın bunun üzerinde zorlayıcı etkisi
yoktur. Evleneceğiniz kişinin belki bir takım hasletleri duanız
neticesinde değişebilir. Ezelde bu evliliklerden olacak çocuklar , nesiller ve
rızık belirlenmiş ve paylaştırılmıştır. Bunlar da Külli iradenin adaleti ve
payıdır.
"Bir insan bir şey olsun diye dua ederse Allah da onun duasını kabul edecekse bunu ezelde bildiği için öylece yazdırır; burada dua - olmasaydı başka türlü olacak olan- bir sonucu değiştirir, dua olmasaydı A olacaktı, dua edildiği için B oldu; Allah duanın olacağını ve bu sebeple kesin sonucu da bilir; bu sebeple duanın kaderi değiştirmesi göreceli (dua olmasaydı... ihtimaline/şıkkına bağlı) bir değişmedir".
Bir kızla evlenmek istiyorsunuz; iki kişi arasında evlenmenin gerçekleşebilmesi için birçok şartın gerçekleşmesi gerekir, bunları eksiksiz olarak gerçekleştirenler evlenirler, eksik yapanlar, eksikli olanlar ise başarılı olamazlar; Allah Teala bir erkekle bir kızın evlenip evlenmeyeceklerini, gerekli şartları yerine getirip getirmeyeceklerini ezelde bilir ve bunu da yazdırır, eğer olma şartları içinde dua varsa bunu da bilir, bu şart da yerine gelirse evlilik gerçekleşir, dua olmasaydı evlilik olmayacaktı, dua oldu evlilik de oldu; işte bu manada dua sonucu değiştirdi.
"Bir insan bir şey olsun diye dua ederse Allah da onun duasını kabul edecekse bunu ezelde bildiği için öylece yazdırır; burada dua - olmasaydı başka türlü olacak olan- bir sonucu değiştirir, dua olmasaydı A olacaktı, dua edildiği için B oldu; Allah duanın olacağını ve bu sebeple kesin sonucu da bilir; bu sebeple duanın kaderi değiştirmesi göreceli (dua olmasaydı... ihtimaline/şıkkına bağlı) bir değişmedir".
Bir kızla evlenmek istiyorsunuz; iki kişi arasında evlenmenin gerçekleşebilmesi için birçok şartın gerçekleşmesi gerekir, bunları eksiksiz olarak gerçekleştirenler evlenirler, eksik yapanlar, eksikli olanlar ise başarılı olamazlar; Allah Teala bir erkekle bir kızın evlenip evlenmeyeceklerini, gerekli şartları yerine getirip getirmeyeceklerini ezelde bilir ve bunu da yazdırır, eğer olma şartları içinde dua varsa bunu da bilir, bu şart da yerine gelirse evlilik gerçekleşir, dua olmasaydı evlilik olmayacaktı, dua oldu evlilik de oldu; işte bu manada dua sonucu değiştirdi.
Biz kaderimizi bilmiyoruz, ama irademize bağlı
işlerde neyin nasıl yapılması gerektiğini biliyoruz, bir de Allah'ın, irademize
bağlı kıldığı işlerde kaderin, bizim isteme ve teşebbüsümüze bağlı bulunduğunu
biliyoruz; bu manada kaderimizi biz tayin etmiş gibi oluyoruz, bu şuur içinde
davranmalı, yaptığımızdan sorumlu olduğumuzu unutmamalıyız.
Kaderimde ne varsa o olur deyip evlilik konusunda dua etmemeli miyim ?
Kaderimde ne varsa o olur deyip evlilik konusunda dua etmemeli miyim ?
Dua bir ubudiyettir, kulluk vazifesidir. Dua eden
kişi dua ettiği için olacaklar olmaz. Allah o kişinin o konu hakkında
dua edeceğini bildiği için o kişiye dua ettiği şeyi nasip eder. Dua bir
sebebtir. Sebebler ise birer perdedir. Bazen dua istediğimiz gibi
gerçekleşmeyebilir burada da gene “hayrımıza olan şeyin” nasibimize düşmesi
devreye girer. Biz her halukarda dua etmeli, isteyeceğimizi Allah’tan
istemeliyiz. “ Kaderimde varsa zaten olur veya olmaz” diyerek duadan geri
duramayız. Çünkü dua kulun, tevekkülün ve ömrün kalitesini artırır.
Her şey son noktada Allah’ın ezelde nelerin nasıl olacağını bilip o
şekilde yazdırması noktasına dayanır. Bu nedenle dua kazayı değiştirir.
“Kaderi ancak dua geri çevirir. Ömrü ancak iyilikler
arttırır. Kişi ancak işlemiş olduğu günah sebebiyle rızıktan mahrum kalır.”(Müstedrek, 1,492-493; Kenzu'l-Ummâl, II, 62.)
hadisindeki kader kelimesinden ise anlamamız gereken şey ezelde Külli
irade tarafından bilinen şey değil onun kaza olması yani meydana
gelmesidir.
Bir başka hadiste de aynı hakikati Resulullah aleyhisselam şöyle izah eder: "Tedbir ve dikkat etmek Allah'ın takdir ettiği şeye fayda vermez. Ancak dua, inen ve inmeyen musibetlere fayda verir. Bela iner fakat onu dua karşılar ve kıyamete kadar ona karşı durur." (Hakim 2/294, Kudai no: 859, 860)
Duânın kaderi engellemesi konusunda Bediüzzaman Hazretleri şöyle
der:Cenâb-ı Hakk’ın atâ, kaza, kader namında üç kanunu vardır. Atâ, kaza
kanununu bozar, kaza da kader kanunu bozar. Meselâ: Bir şey hakkında verilen
karar, kader demektir. O kararın infazı, kaza demektir. O kararı iptal edip
hükmü kazadan affetmek, atâ demektir. (Mesnevi Nuriye-184)
Bu konuya misal olarak Yunus aleyhisselam’ın kıssası
verilebilir. Onun kavminin küfürlerinden dolayı azaba çarptırılmaları kader,
azabın gelmesi kaza, onların yaptıklarından pişman olup nedametle Rabb-i
Rahîmlerine yalvarıp yakarmaları, Rablerinin de onların üzerinden azabı
kaldırması onlar için atâ idi. Yunus aleyhisselam Rabbinden izin almadan hizmet
yerini terk etmesinden dolayı balığın karnına hapsedilme hükmü kader, balığın
Onu yutması kaza ve Yunus aleyhisselamın münacatı ise ve Rabbinin onu
kederinden kurtarması ve yüz binden fazla ümmetine kavuşması ise atâdır.
Mehmet Paksu, bu konuda şöyle der; Burada değişen
kader değil kazadır. Kader bir şey hakkında verilen karardır, kaza da o şeyin
uygulanmasıdır. Bir insan içten, samimi biçimde dua eder, Cenab-ı Hak mükafat
olarak o kişinin başına gelecek belayı kaldırır. Burada değişen kader değil
kaderin uygulamadan geri çekilmesidir.
Yani ALLAH Teala ezelde senin dua edeceğini bildi ve
bu nedenle o dua vesilesiyle olacak şeyler oldu veya da başına gelecek
bir musibeti bu dua vesilesiyle önledi.
Evliliği önemseyen evlenmek isteyen kardeşlerimiz nasıl bir eş istiyorlarsa bu açıdan dua etmeli Resulullah aleyhisselam’ın tavsiyelerine dikkat ederek dikkatli seçimler yapmalıdır. Allah Teala hakkımızda hayırlı olanları nasip etsin ve dünya hayatında uğrayacağmız muhakkak olan imtihanlarımızı kolay kılıp kaldıramayacağımız sorumluluklar ve yükler vermesin.
Evliliği önemseyen evlenmek isteyen kardeşlerimiz nasıl bir eş istiyorlarsa bu açıdan dua etmeli Resulullah aleyhisselam’ın tavsiyelerine dikkat ederek dikkatli seçimler yapmalıdır. Allah Teala hakkımızda hayırlı olanları nasip etsin ve dünya hayatında uğrayacağmız muhakkak olan imtihanlarımızı kolay kılıp kaldıramayacağımız sorumluluklar ve yükler vermesin.
AMİN.
***Kullarım, beni senden sorarlarsa, (bilsinler ki), gerçekten ben (onlara çok) yakınım. Bana dua edince, dua edenin duasına cevap veririm. O halde, doğru yolu bulmaları için benim davetime uysunlar, bana iman etsinler. (Bakara-186)
***Kullarım, beni senden sorarlarsa, (bilsinler ki), gerçekten ben (onlara çok) yakınım. Bana dua edince, dua edenin duasına cevap veririm. O halde, doğru yolu bulmaları için benim davetime uysunlar, bana iman etsinler. (Bakara-186)
Zübeyde Meryem Şakar / ilahiyatçı - Yazar
Emeginize saglik. Rabbim kolayliklar versin.
YanıtlaSil